17 March 2013

Mee Goreng Basah Kasih, Sayang, Cintaku..

Assalammualaikum W.B.T

Hari nie saya cakap kat en.hasben nak masak mee goreng basah.. asyik makan nasi je, kalau masak nasi je xpe.. ni nak kene pikir lauk pulak kn? so, no nasi for today. hehehe

Rasanya dah lama tak selerakkan dapur tu.. Actually, bile en.hasben outstation.. saya pun malas nak keluarkan asap kat dapur tu. Tapi, bila dia ada.. automatik saya jadi rajin nak masak. macam-macam resepi dalam kotak fikiran saya. jom tengok hasil mee goreng basah saya.. check it out!!

Bahan2
Mee Kuning (dicelur terlebih dahulu)
Cili Kisar
Sotong
Fish ball
Isi Ayam
Kicap Pekat
Sos Tomato
Sos Tiram
Lobak Merah
Sawi
Tomato
Garam + Gula (secukup rasa)
Sedikit minyak masak (utk menumis)
Air


Cara Memasak:
Tumis cili kisar hingga naik bau.
Masukkan sos tomato, sos tiram, kicap pekat dan kicap lemak manis dan air. biar ia mendidih..
 Tambahkan garam dan gula secukup rasa.
 Lepas tu masukkan ayam, fish ball dan sotong. masak seketika.
Masukkan lobak merah, sawi dan tomato. Masukkan pula mee kuning.
Kacau rata.

Jeng... Jeng... Siap!


No comments:

Post a Comment